آیکون واتساپ
آیکون اینستاگرام
آیکون تلگرام
آیکون تماس
0912-627 59 94
مشاوره تلفنی

سمپاشی زمستانه درختان میوه

سمپاشی زمستانه چیست؟

سمپاشی زمستانه به عملیات آفت و بیماری زدایی درختان در فصل زمستان یعنی هنگامی که درختان هنوز بیدار نشده اند اشاره دارد. سمپاشی در زمستان جز پر اهمیت ترین عملیات باغداری در کل سال به شمار میاد.

 

چرا سمپاشی زمستانه مهم است؟

ممکن است به نظر برسد که در زمستان هیچ اتفاقی برای درختان نمی افتد، اما به طور کلی در بستر برگ، پوست و شاخه های مرده، هاگ و بیماری ها و حشرات بسیار مشکل ساز وجود دارند. با صرف زمان کمی برای محافظت از درختان و درختچه‌ها در برابر این آفات و بیماری‌ها، می توان اطمینان حاصل کرد که باغ در فصل بهار بازدهی خوبی دارد.

 

‫همه چیز درباره سم زمستانه | بهترین زمان استفاده و مزایای آن ...‬‎

زمان سمپاشی زمستانه درختان میوه

زمان سمپاشی در هر منطقه فرق می کند ولی به طور کلی از زمان ریزش کامل برگ درختان تا قبل از باز شدن برگها میباشد. سمپاشی حتماً باید بعد از هرس درختان صورت پذیرد و حدالامکان دو بار سمپاشی زمستانی انجام گیرد یک بار در دی ماه و تکرار آن در ماه اسفند قبل از باز شدن جوانه های درختان. به محض ظهور جوانه ها، استفاده از سم زمستانه باعث سوختگی نوک جوانه ها می شود. حداقل بعد از سمپاشی به مدت ۴۸ ساعت تا ۳ روز بارندگی وجود نداشته باشد و در هوای خشک و آفتابی سم پاشی انجام شود.

 

سمومی که می توان در سمپاشی زمستانه از آنها استفاده نمود:
  • اتیون : حشره کش عمومی با اثر تماسی است، برای کنترل شپشک ها و سپرداران استفاده می شود، به میزان 3 لیتر در هزار لیتر
  • کلرو پیرفوس (دورسبان) : حشره کش تماسی است و می تواند به جای اتیون مصرف شود، به میزان 3 لیتر در هزار لیتر
  • مالاتیون : این سم نیز همانند اتیون و کلروپیرفوس طیف اثر بالا داشته و به میزان 3 لیتر در هزار لیتر استفاده میشود.
  • ایمیداکلوپراید (کنفیدور) : این حشره کش در باغاتی که آلودگی شدید به شته و کرم های سرشاخه خوار دارند در سمپاشی زمستانه استفاده می شود به میزان نیم لیتر در هزار.
  • فن پیروکسی میت (اورتوس) : برای مبارزه با کنه به میزان نیم لیتر در هزار استفاده می شود.
  • اکسی کلرور مس : این ترکیب یک سم نابود کننده باکتری و قارچ است و برای جلوگیری از انواع آتشک، لب شتری و لکه برگی مناسب است. این ترکیب باید به طور جداگانه از روغن ها و به میزان 2 کیلوگرم در هزار لیتر استفاده شود.
  • مخلوط بردو : این ترکیب با نام تجاری بردوفیکس همانند اکسی کلرور مس عمل می کند اما ماده موثره آن ضغیف تر و در عوض چسبندگی آن بیشتر است. همانند اکسی کلرور مس بایستی به طور جداگانه و به میزان 10 لیتر در هزار لیتر استفاده شود.

به طور کلی اساس یک سمپاشی زمستانه مناسب بر مبنای روغن های امولسیون شونده است و سایر سموم ذکر شده به فراخور مشکل باغ به آن افزوده می شود. میزان مصرف پیشنهادی برای روغن ولک 15 تا 20 لیتر در هزار لیتر آب می باشد.

 

 

جمع بندی

سمپاشی زمستانه به عنوان مهم ترین عملیات باغداری در زمستان باعث کاهش چشمگیر حجم آفات و بیماری ها در فصل جدید می شود. روغن های امولسیون شونده با پایه پارافینی ( روغن ولک) جزء اصلی سمپاشی زمستانه هستند و مابقی حشره کش ها یا قارچ کش ها به فراخور نیاز هر باغ به آنها افزوده می شود اما به طور کلی می توان از فرمول زیر برای سمپاشی زمستانه در مناطق معتدل با میوه جات خزان دار استفاده نمود :

روغن ولک 20 در هزار + اتیون یا کلروپیرفوس 3 در هزار + فن پیروکسی میت نیم در هزار + بردوفیکس 10 در هزار 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مشاوره آنلاین